Revija Joker - Mehurčki osvežitve

ČLANKI
stranka » članki » vedež » Mehurčki osvežitve

Kaj pa zdravje?
Sladke gazirane pijače so za marsikoga postale os-red­nji način tešenja žeje. Nekdaj smo si jih privoščili kozarec na dan ali celo to ne, danes pa nekateri v enakem času požlampajo tri litre in več obarvane brozge. Trend se je pričel v ZDA, kjer so 'supersizali' menije v hitroždernicah in tako hamburgerju priložili liter ali celo dva gazirane sladkobe. Oziroma ponujali zastonjsko dolivanje v kozarce, free refill. Ker tipična kola v sebi skriva deset dekagramov sladkorja na liter, to pomeni 400 kalorij, če izpraznimo vso flašo. To je skoraj petina dnevnih energijskih potreb povprečnega človeka - ali, drugače povedano, z double whopperjem, pomfritom in coca colo povprečna srednješolka prejme celodnevno zalogo kalorij.

Da bi ob epidemiji debelosti s prstom kazali na velike kozarce v fast foodih, je površno. Toda v New Yorku so storili točno to in prepovedali streči več kot pol litra pijače naenkrat – pri čemer 'free refill' ostaja! Še več, prepoved vključuje 'diet' napitke??

Ni čudno, da je ta skriti sladkor oziroma fruktozni sirup hitro obveljal za mogočnega skritega sovražnika in enega ključnih povzročiteljev otroške debelosti. Ob tem, da po raziskavah fruktozni sirup dosti bolj obremeni trebušno slinavko od sladkorja in zato predstav­lja še nekoliko večje tveganje za nastanek sladkorne bolezni. A hkrati ne velja slepo uperjati prsta. Dokler so količine umirjene in tovrstno prehranjevanje ali opijanje ne postane vsakodnevna razvada, si sladkano pijačo lahko privoščiš. Le upoštevati moraš, da ima kalorije, ki jih moraš nato odrezati drugje.
Spet druge skrbi visok vnos ogljikovega dioksida, za katerega vemo, da ljudi zaduši. V prebavnem traktu je nenevaren, še več, proizvajajo ga tudi simbiotski mikroorganizmi, ki jih imamo v črevesju polno. Ker se ne resorbira, ga iz trebuha spravimo z riganjem ali prdenjem, kar verjetno veste iz lastnih izkušenj. Če oboje počnete v ekscesnih količinah, velja uporabo mehurčkastih pijač omejiti.

Koruza je ena temeljnih svetovnih poljščin. V ZDA je pridelajo toliko, da ne vedo več, kaj bi z njo, in imajo poseben inštitut za raziskave alternativne rabe. Tam so iznašli fruktozni sirup, s katerim zdaj sladkajo dobesedno vse.

Ločeno poglavje so energijski napitki. Tu je treba poudariti, da jih za žejo ne gre piti. Učinkujejo diuretično, torej boste potem le še bolj žejni. Poleg tega z vsako pločevinko spravite vase toliko kofeina, kot ga je v dveh kavah. To ima lahko zanimive učinke, med katerimi sta hiperaktivnost in pomanjkanje pozornosti najbolj vidna, a še najmanjša problema. Tudi ob namenski rabi, torej za dodatno energijo ali preganjanje zaspanosti, je treba vedeti, da naspidiran organizem energijo troši še hitreje. Deluje namreč povsem enako kot dušikov oksid, ko ga dodaš bencinski mešanici v avtomobilu. Moč se poveča, z njo pa tudi poraba. Ko učinek popusti, je padec tolikanj hujši. Telo hitro razvije toleranco na kofein in kmalu srebaš kavo ali redbull le zato, da se počutiš normalno, kar je čisti odvisniški krog. Zato je po njem dobro posegati le v nujnih primerih, ob tem kvalitetno jesti in po delu po­či­va­ti. V nasprotnem primeru se hitro pokažejo znaki stresa, kronične utrujenosti in celo težave s srcem. Torej vse tisto, kar naj bi energijski napitki prepre­če­vali. V resnici le prekrijejo simptome.

Mehurčki osvežitve objavljeno: Joker 239
junij 2013