Revija Joker - Krasna princesa Kaguya

ČLANKI
stranka » članki » japanka » Krasna princesa Kaguya
...
Prišel je med nas mesečev otrok. Mar bo ostal? -Sneti

Studiu Ghibli pravijo 'japonski Disney', vendar je dosti več kot to. Disneyja zanima predvsem všečnost širnemu ob­činst­vu in je za denar zlahka pripravljen kompromitirati vizijo, kolikor je sploh ima. Njegovi izdelki so videzno všečni, spolirani in zabavni, a zvečine pocukrani, plitko zabavljaški in s sporočilnega stališča redko tako globoki, da bi prevzeli razmišlju­jo­če­ga odraslega.

Če je Disney pop, je Ghibli klasika. Ta japonski studio, ki smo ga v okviru poklona ustanovitelju Hayau Miyazakiju člankarsko obdelali v Jokerju 253, sicer dostavlja vizualno prečudovite izdelke, ki so videti pisani na kožo otrokom. A njihovi celove­čer­ci, ki predstavljajo levji delež opusa, so namenjeni zlasti odraslim – tudi zato, ker Japonci animacije nimajo za nekaj otroš­ke­ga, marveč jo že stoletja uporabljajo kot enakopraven medij. Za barvitostjo in prav­ljič­nimi situacijami se skrivajo težke teme, poglobljeni človeški odnosi in filozofska razglabljanja. Naj gre za ekologijo v Princesi Mononoke, ki jo je z manj poetičnosti skopiral Avatar, sodobno japonsko družbo v Spirited Away ali pošastnost druge svetovne vojne v Grave of the Fireflies, enem najbolj pretresljivih vojnih filmov sploh.
Zdaj je 79-letni režiser slednjega bisera Isao Takahata dostavil fantastični celovečerec The Tale of the Princess Kaguya, kljub veliki konkurenci resen oskarjevski kandidat za letos najboljši animirani film.

Srebrne livade s teboj
Nekega dne v srednjeveški Japonski ostareli kmet med sekanjem bambusa najde lepo oblečeno, za prst veliko dojenčico. Z ženico jo posvojita in punčka jima je v veselje, le eno posebnost ima – popešeno raste in hitro postane otrok. Kmet predvideva, da so jima jo poslala nebesa, in prepričanje se mu utrdi, ko v nasadu najde še obilje zlata. Tedaj sklene, da se bo družina preselila v graščino v mestu, saj božanstva po njegovem želijo, da mala postane kraljična. Vendar to ni dobra zamisel, saj tedaj že zala mladenka postane tarča bogatašev in plemstva. Vsi si želijo njo ali vsaj del nje, čeprav je nihče nič ne vpraša, temveč le pri­ča­kujejo poslušnost. Medtem pa se otroško veselje, stari prijatelji in povezanost z naravo vse bolj oddaljujejo ...
V tipični ghiblijevski maniri se v Kaguyi prepletata resničnost in izmišljenost. Po eni strani gre za bajko, kar ni čudno, saj si za osnovo jemlje Povest o rezalcu bambusa iz 10. stoletja, najstarejše ohranjeno japonsko prozno delo. Kaguya ima kot mesečni otrok magične moči, ob katerih obnemi celo prestolonaslednik, in marsikaj je prepoznavno pravljičnega, recimo del, ko ji morajo snubci prinašati čudežne predmete. Tudi iztek je docela nadnaraven, že kar nekoliko pretirano.

A prav ta nadrealizem daje filmu patino in rabi kot kot protiutež krutejši polovici. Dekliški nedolžnosti je namreč primešan pelin, saj se priredba bajke ukvarja s perečimi temami. Med drugim je prilika o družbenem povzpetništvu in zatiranju žensk v verno poustvarjeni srednjeveški Japonski, kjer se premožni plemiči zgrinjajo nad devo, saj so pokvarjeni in naveličani ter jih poganja le še sla po imetju. Pod tem pa se pretakajo še globlji studenci – o minljivosti lepote in človeškega življenja ter pesnitev o večnem kolesu življenja, ki postavlja vprašanje, ali je budistično razsvetljenje vredno tega, da odvržeš vse, kar te dela živega? Na srebrni Luni, od koder je kraljična, vlada večni, srebrni mir. Toda na zlati Zemlji so barve, letni časi, ptice, živali in cvetlice, pa napake, trpljenje in smrt.

Slog animacije je povzet po starodavni japonski tehniki ukiyo-e, s katero smo se igralci seznanili v akcijski avanturi Okami. Ukiyo-e je bil priljubljen zlasti med 17. in 19. sto­letjem in pomeni \'slike lebdečega sveta\'. Zanj so značilne jasno začrtane, krepke linije črnila in nežno pobarvane ploskve, ki so si v kontrastu. Kaguya je sceloma taka.

Za zenice obliznit
Na to sem cikal prej, ko sem rekel, da Ghibli ni Disney. Kraljična Kaguya v srži ni namenjena otrokom, čeprav jo lahko gledajo, saj ni nič krvava ali pretirano črnikava, temveč odraslim. Takim, ki od risanega filma ne pričakujejo zabave, marveč prefinjeno stkano tkanino idej, sporočil in vprašanj, ob katerih se zamisliš. Po koncu sem kar obsedel in svoje življenje videl iz drugačnih zornih kotov, kar se mi ob filmih zadnje čase redko zgodi. Kaguya je tako ganljiva in zna tako dobro zadeti žebljico na glavico, da se mi je takoj uvrstila med tri najljubše Ghiblijeve izdelke. Med drugim zavoljo neverjetne animacije, ki odvrže razpaseni trirazsežni fotorealizem in se posveti s čopičem udejanjenemu impresionizmu. Vse v filmu je življenjsko in zlahka prepoznavno, a sanjavo in ilustracijsko, kot bi se zlizali težko združljivi predstavitveni razsežnosti. Perfekcija in mojstrovina, ob kateri onemiš.
V navezi z minimalistično glasbeno spremljavo, kjer prednjačijo glas, klavir in dolge japonske citre 'koto', je Kaguyo težko označiti za karkoli manj od remek dela. Boleče si želim, da bi ga videl v kinu, a glede na stanje slovenskega kinotrga se tega bržda nadejam zaman. V uteho mi je izdaja na DVDju in blu-rayu, kjer je moč slišati izvrstno angleško sinhronizacijo s Chloë Grace Moretz v glavni vlogi.

Krasna princesa Kaguya objavljeno: Joker 259
februar 2015