Revija Joker - Odšel je Iwata-sama

ČLANKI
stranka » članki » oznanila » Odšel je Iwata-sama
...
Čas okrog izida novega Jokerja je obi­čaj­no radosti poln. A ravno, ko se je prej­š­nje­­me­seč­ni magazin vrtel v tiskarskih st­ro­jih, nas je pretresla novica, da je umrl šef Nintenda Satoru Iwata. Japonskemu programerju, poslov­ne­žu, igralcu in faci Sneti nameni nekrolog.

Videoigre so dokaj mlad, a ne več najmlajši medij, in pomembneži z našega področja začenjajo odhajati v onostranstvo. Lani nas je zapustil oče prve konzole Ralph Baer, zdaj pa je področje utrpelo novo izgubo. Enajstega julija je pri petinpetdesetih tumorju v žolčevodu podlegel Sa­toru Iwata, ki je zadnjih trinajst let krmaril Nintendovo barko kot izvršni direktor. 
Smrti so vse prej kot vesele. A če bi bil Iwata-sama ('spoštovani gospod Iwata') le eden od številnih kra­vatarjev, v svetu videoiger ne bi zavladala taka ža­lost. Twitter je vzplamtel od izrazov sožalja, ljudje so se pridušali, da jim je Satoru spremenil življenje, in na oltarčkih puščali origamije v obliki Bob-ombov. Solze so točili tudi številni industrijski veljaki, od Sonyjevega velmoža Shuheija Yoshide in xboxovega vodje Phila Spencerja do Johna Romera ter Jade Raymond. Očitno je torej, da Iwata ni bil brezizrazen ekonomist z diplomo, a brez srca.

Od kalkulatorja do Kirbyja
Satoru Iwata se je rodil leta 6. decembra 1959 v Saporu na severu Japonske. Že v mladih letih je rad programiral primitivne elektronske naprave, da se je dalo na njih igrati videoigre. To ga je pripeljalo na tokijski tehnološki inštitut, kjer je vpisal raču­nalništ­vo. S tamkajšnjimi somišljeniki je najel stanovanje in ves prosti čas so vložili v klamfanje prototipnih špilov. Prav tu je vzniknila firmica HAL Laboratory, katere zgodnji član je bil Iwata. Podjetje se je po naključju povezalo z Nintendom in zanje delalo na ma­njših projektih. Točka preloma je prišla leta 1993, ko je tedanji Nintendov voditelj Hiroshi Yamauchi zahteval, da Iwata prevzame vodstvo studia in da se tesneje povežejo z njimi. Pri HALu so nastale serije Kirby, Super Smash Bros in Mother, Satoru pa je pri vseh sodeloval kot eden ključnih programerjev, ki je denimo v dveh tednih skrčil prevelike Pokemone na ustrezno velikost za modul. Ostali klamfači kode so ostali odprtih ust.
HAL je pod njim postal eden najbolj cenjenih Nintendovih partnerjev in leta 2000 je skočil v novo službo vodje Nintendovega načrtovalnega oddelka. Tudi tu je kljub kravatniški poziciji navduševal s programersko magijo - v treh tednih je spedenal Su­per Smash Bros Melee, da so ga lahko izdali. A že čez dve leti je napredoval na položaj izvršnega direktorja celotne firme, ko se je upokojil 'stari samuraj' Yamauchi. S tem je mirni očalar postal prvi šef Nintenda, ki ni bil član ustanovne družine. Hiroshi je Nintendo prelevil iz izdelovalca igralnih kart v velikana na področju videoiger, zato je Iwato čakal velik izziv. A opravil ga je z odliko, kajti prav za časa njegovega predsednikovanja so na trg poslal izjemno uspešna wii in DS. Prvega so prodali več kot sto milijonov kosov, drugega prek sto petdeset. Iwata je tedaj dejal: “Z njima bomo podrli zid med igralci in neigralci.” Vodji ameriške veje Nintenda, ikonskemu Reggieju Fils-Aiméju, pa: “Who's your daddy?” Z njim se je kasneje kungfujsko stepel v legendarnem oglasu za Super Smash Bros.

Nintendova stara garda – Satoru Iwata (levo) je od­šel pri petinpetdesetih, Shigeru Miyamoto se drži pri dvainšestdesetih. Zdi se idealen naslednik Iwate, vendar mu poslovna plat doslej ni bila povšeči.

Rešilec: "wii U, wii U, wii U!"
Toda ko je Iwata zasedel direktorski stolček, se ni prevzel in odmaknil od tistih, ki s(m)o Nintendov življenjski sok - igralcev. Ni se prelevil v aparatčika in držalo za kalkulator, marveč je ohranil stik z nami. Bil je denimo glavni izpraševalec v Iwata Asks, seriji intervjujev z razvijalci naslovov za Nintendove sisteme, kot so Splatoon, Super Mario 3D World in Xenoblade Chronicles. Prebrati jih je moč na Iwataasks. nintendo.com in naj so mu vprašanja pisali drugi ali ne, izkazal se je za spretnega ter taktnega sogovorca. Iwata Asks pa za pronicljiv intervjujski niz, ki ne zaudarja po goli promociji. Od tod so se razvili priljub­ljeni spletni videi Nintendo Direct, skozi katere podjetje kupce neposredno obvešča o novostih. V njih je Iwata kot voditelj v prisrčno polomljeni angleš­čini in z nerodno držo okornega samuraja razlagal o no­vih palicah v Mario Golfu in v roki hudomuš­no dr­žal banane. Največ točk pa si je pridobil, ko je igralce neposredno poprosil za želje ter kritike glede wiija U oziroma tega, kam naj se v teh težkih časih us­meri Nintendo. Pri tem je vodil z zgledom, saj si je ob firminih denarnih težavah za polovico znižal plačo.
Iwatova zapuščina je zajetna in pomembna. Kirby in Mother, wii in DS, 3DS in wii U, Nintendov izlet v mobilne vode s podjetjem DeNA in prihajajoči sistem NX. A za nas je bilo važneje, da je bil na čelu tako velike firme nekdo, ki smo ga imeli, naj je bil v resnici še tako oddaljen, za prijatelja. Iwata nam je bil blizu, bil je eden od nas, gejmer, kakor je povedal leta 2005: “Na vizitki mi piše, da sem direktor. V umu sem razvijalec. Toda v srcu sem igralec.” Do Kjota je resda daleč, a kako naj ne imaš rad nekoga, ki ti ponuja tako fantastične igre in ti s priklonom pove: “Tehnika ni čisto enako pomembna kot domišljija.” Da to reče programer, mora biti res nekaj posebnega.

Take slike so žalujoči razpošiljali po Twitterju in dru­gih kanalih. Pred pogrebom je Iwatovo vežico obiskalo več tisoč ljubiteljev vsega Nintendovega.

Odšel je Iwata-sama objavljeno: Joker 265
avgust 2015