Revija Joker - Jelenov Janez

ČLANKI
stranka » članki » hotnice » Jelenov Janez
Jelenov Janez
...
Quattro

Slovenija ni prijazna dežela za kmetovanje. Z izjemo prekmurskih ravnic in redkih kotlin smo hriboviti in gozdnati. Tudi obsežnost naših kmetij je daleč pod evropskim povprečjem. To pa nadebudnih obdelovalcev zemlje ne ovira, da se ne bi nonstop opremljali s hudo mehanizacijo. Postavljanje s traktorji je enako zagrizeno kot pri bolj običajnih jeklenih konjičkih in celo tisti, ki obdeluje borih pet hektarjev, ima pri hiši vsaj dva, raje tri. Toda z roko na srcu je treba priznati, da je pri večini vozni park dokaj star. Malo zaradi tega, ker so te delovne zverine ustvarjene, da prenesejo dolga leta zlorabe, nezanemarljivo pa je tudi dejstvo, da se cena spodobnega traktorja giblje tam nekje kot osnovni modeli porschejev. Če bi kupil cenejšega, bi bilo enako, kot če bi si omislil trabanta. Tvrdka Zetor, med splošno populacijo prva asociacija na besedo traktor, agrokulturnikom že davno ni več aktualna izbira, dočim srbski IMT leži na smetišču zgodovine. Štejejo Fendt, Deutz, Massey Fergusson, Claas in Steyr. Ter, jasno, John Deere.
Prav ta ameriški izdelovalec se je na zadnjem kmetijskem sejmu v Hannovru, ki je potekal novembra lani, okitil s prestižno nagrado 'traktor leta 2012', ki jo podeljuje dvajset evropskih kmetijskih magazinov. Prislužil si jo je z modelom 7280R. Seznam opreme, ki so jo Američani nabutali v zeleno-rumenega delavca, se bere prav vesoljsko. Devetlitrski dizelski motor powertech PVX iz sebe iztisne 280 konjskih sil in 1305 newtonmetrov navora. S sistemom Intelligent Power Management se zna samodejno dvigniti do 310 konjev pri posebnih obremenitvah, recimo vožnji v hrib ali težki vleki. Na voljo so trije različni polavtomatski menjalniki s po dvajset prestavami za naprej in nazaj. Vsi zmorejo delovati tudi v samodejnem načinu, tako da prilagajajo prestavno razmerje in moč motorja glede na delovne potrebe in hitrost. Računalnik hkrati nadzira prenos moči na posamezna kolesa stalnega štirikolesnega pogona. Glede na hitrost zavijanja je sposoben spremeniti celo naklon koles na podlago in z večjim oprijemom izboljšati bočno stabilnost. Ta je zlasti pomembna pri vožnji na cesti, po kateri zelenec leti s 50 km/h.

Neposredne mehanske navezave volana in koles ni, vse opravi elektronika, zato ga šofiraš dobesedno z enim prstom. Včasih pa ne potrebuješ niti tega. Vožnja po njivi je večinoma sestavljena iz premikanja v enakomernih razmikih in v čimbolj ravni črti. V ta namen lahko vklopiš lasersko ali satelitsko voden sistem, na katerem le določiš kontrolne točke, nakar zverina ostalo opravi sama. Celo tako pametna je, da zna samodejno kompenzirati vlečenje vstran, ki ga povzroči priključek ali konfiguracija terena. John Deere se hvali, da njihov sistem odpravi prekrivanje obdelovanja za več kot devetdeset odstotkov, kar prihrani tako delovne ure kot vse dražjo nafto.
Pogled v kabino 7280R je zato primerljiv kabini kakega aviona. Plejada gumbov in ročic, med katerimi kraljuje zaslon na dotik, niso nekaj, kar bi v traktorju pričakoval običajen človek. Kljub temu proizvajalec trdi, da se delu s traktorjem v nekaj urah privadi tudi začetnik, nakar samo odkriva nove in nove možnosti. Radio, ki podpira standard bluetooth za prostoročno telefoniranje, je serijski, tako kot samodejna klimatska naprava. Za odpravo tresljajev pa skrbi hidravlično vzmetenje, na katerem počiva vsa kabina.
Žal tak vesoljski stroj v našem prostoru ostaja mokre sanje. S tristokonjsko pošastjo na naših njivicah dobesedno nimamo kaj početi. Celo največji prekmurski kmetje imajo enostavno premalo zemlje, da bi ga lahko povsem izkoristili, zato so zadovoljni z manjšimi modeli in z ne toliko dodatne opreme. In čeprav ne bi bili, bi morali biti hudi kulaki, da bi si nakup lahko privoščili. Cena je sicer odvisna od tega, kaj navesiš nanj, toda nov 7280R stane okrog tristo evrskih tisočakov, rabljenega pa dobiš za sto jurjev ceneje. To je toliko kot lamborghini aventador. Kaj bo poželo več zavistnih pogledov? Drugi pri hormonikaših, prvi pri harmonikaših ... 

Jelenov Janez objavljeno: Joker 227
junij 2012