Revija Joker - Morski prebijalec

ČLANKI
stranka » članki » hotnice » Morski prebijalec
Morski prebijalec
...
Quattro

Že od pamtiveka gradimo ladje, barkače ali le čolničke, s katerimi se prevažamo po morskih širjavah. Toda če so plovila nekdaj rabila predvsem delu in transportu, v modernih časih postajajo priljubljen način izrabljanja prostega časa. Eni uživajo v jadranju, drugi navdušeno dirkajo z vodnimi skuterji, spet tretji raje kot na vodni gladini zapravljajo čas pod njo.

Vsekakor doslej nisi mogel dobiti stroja, ki bi znal brzeti tudi pod vodo, če nisi odštel konkretne šestmestne cifre. Zato so bile minipodmornice, ki posnemajo morsko favno, rezervirane za vohune in morske biologe na inštitutih z radodarnimi donatorji. Pa se je našlo podjetje Innespace, ki je menilo, da je moč fijakanje po valovih narediti dosti bolj adrenalinsko.
Ideja za plovilo seabreacher se je porodila iz opazovanja delfinov. Ti morski sesalci navdušeno ska­če­jo iz vode, se za trenutek potopijo nazaj in znova poletijo v zrak. To jim omogočajo močne repne mišice in hidrodinamična oblika. Slednji so strojniki in oblikovalci zvesto sledili, zaradi česar ima čolnič, v katerem je prostora za pilota in sopotnika nezmotljivo obliko pliskavke. Velja pa to za osnovni model, seabreacher J. Obstajata še dva hudejša. Tisti s črko X je zmodeliran po morskem psu, vključno z repno plavutjo, ki je navpična, do­čim je bil navdih za seabreacher Y kit ubijalec.

Vse tri poganja bencinski motor, ki zahvaljujoč kompresorju že pri osnovni različici razvije 255 konjskih sil. Motor ne žene propelerja, temveč čr­palko, ki pod visokim tlakom brizga vodo jeklenemu delfinčku iz riti, To ga na gladini požene tja do 65 kilometrov na uro in do pol manj, ko je reč pod vodo. Model X ima 260 konjev in zmore petnajst kilometrov več (nad in pod gladino), kar ga napravi za eno najhitrejših zabav tostran namenskih dirkalnih čolnov. Z njim je moč glisirati po površini, izvajati divje zavoje, se potopiti meter in pol v vodo ter se izstreliti nazaj na površje kot pravi delfin.
Seabreacher Y je zaradi posebej oblikovane repne plavuti sposoben celo napraviti salto nazaj, tako kot resnična orka! Tolikšno okretnost omogoča tako imenovani vektorski sistem nadzora. Ta vodni cu­rek usmerja po dveh oseh, torej levo, desno, gor in dol. Zato je nadzor dosti bolj podoben reaktivnemu letalu kot čolnu. Razvijalci in prvi kupci pravijo, da ga je izjemno lahko upravljati. Gibanje plovila naj bi bilo intuitivno in že v nekaj dneh lahko izvajaš prve vragolije.
Prebojnik nima balasta, zato ga pod gladino silita le smer curka in hitrost, ki jo doseže na gladini. Tudi motor potrebuje atmosferski zrak, ki prihaja skozi odprtino na hrbtni plavuti. Če torej skušate pogumno iti globlje, kot so si zamislili razvijalci, bo pogon brez zraka crknil, stroj pa se bo dvignil na površje. Izpodrine namreč toliko vode, da bo splaval navz­gor tudi ob prebitem trupu. Potnika v tem primeru obsedita v zračnem žepu, voda pa naj jima ne bi segla čez pas. Pametna razporeditev teže hkrati poskrbi, da trebuha nikoli ne bo obrnil navzgor.

Ker lahko seabreacher ostane pod vodo le kako minuto, ga ne moremo šteti med prave podmornice. A v končni fazi je vse odvisno od tega, česa si želi naročnik. Delfinčkov namreč ne izdelujejo serijsko, marveč po predhodnem naročilu. Da ste resni, izkažete s tridesetimi dolarskimi tisočaki pla­čila vnaprej, nakar jih odrinete še trideset za osnovni, šibkejši motor. Ostalo vam vgradijo po dogovoru in za dodaten cekin. Baje lahko vdelajo dodat­ni električni motor, ki bi podvodno avtonomijo podaljšal, a take želje še niso dobili. Kupci si jih namreč želijo zaradi hitrosti ter okretnosti in med lastniki se je razvila prava tekmovalna skupnost. Ne le v ZDA, marveč tudi v Evropi in predvsem Avstraliji. Naročena plovila namreč dostavljajo po vsem svetu, kajti sestavljenega je moč spraviti v standarden ladijski kontejner. Seveda pa je moč lastnega delfina ali morskega psa dobiti na ključ. Obstaja že par podjetij, tudi evropskih, ki kupijo več seabreacherjev za preprodajo. Tu si ni moč izmišljevati, mar-več odštejete 75.000 evrov, priklopite prikolico in ga odpeljete.
Kdo se lahko vozi z njim? Pravzaprav vsak. Ker zadeva ne spada v nobeno kategorijo, jo oblasti zazdaj obravnavajo kot vodni skuter, kljub temu, da je večji, mnogo močnejši in hitrejši. Pri nas jih zaenkrat ni, a se bodo nedvomno pojavili. Še prej pa na Hrvaškem, saj gre za prvovrstno turistično atrakcijo, četudi stane petkrat toliko kot jetski. In da, za upravljanje z njim boste potrebovali izpit za vodenje motornega čolna, ki je pri vsem še najmanjši strošek, saj ga z nekajdnevnim predavanjem dobite za manj kot 200 evrov. Gasaaaaaa! 

Morski prebijalec objavljeno: Joker 235
februar 2013