Revija Joker - Red Dead Redemption

IGROVJE
stranka » igrovje » xbox 360 » Red Dead Redemption
Red Dead Redemption

Šerif Case na zvestem žrebcu odpe­keta v sončni zahod. Jiii-haaa!

Ko je Rockstar med letoma 2003 in 2004 od Capcoma prevzel in dokončal premočrtno tretjeosebno strelsko arkado Red Dead Revolver (J132, 69), je bil GTA: San Andreas tik pred izidom, soustanovitelj tvrdke Dan Houser pa je s kolegi na papir že pljuval zametke dogodivščin nekega Nika Bellica. Nič čudnega ni torej, da so v takšni ustvarjalni klimi spočetemu Redemptionu, ki naj bi za serijo Red Dead predstavljal tako duhovno nadaljevanje kot svež začetek, vdihnili peskovniško svobodo. In da je moč med Grand Theft Autom in pričujočo kavbojščino potegniti ničkoliko vzporednic. Ondi si imel repliko sodobnega New Yorka, tu napol puščavniško pokrajino New Austin, prispodobo nekdanjega Teksasa, z Mehiko na jugu. Stvarstvo si v Liberty Cityju raziskoval za volani avtekov, tu se po zaprašenih cestah tovoriš na hrbtih žrebcev. V GTA4 je bil glavna oseba možicelj s temno, nasilno preteklostjo, in enaka je zgodovina Johna Marstona, ki se sredi leta 1911 znajde v le za odtenek bolj civiliziranem Divjem zahodu, kot se ga spomniš iz tožanrskih filmov. Ježeš, Niko in Johnny še na pogled delujeta nekam sumljivo podobna, odštevši pošvedran klobuk, nekultivirano čupo, obrazne brazgotine in ostroge v prid slednjemu. Dobrodošli v Grand Theft Horse!

Pastirstvo, pri katerem govedo usmerjaš s postavljanjem na sprednjo, zadnjo, levo ali desno stran tropa, ni ravno tipičen primer popestritvene naloge, saj je mestoma obvezno. Zabavno je zlasti v enem primeru, ko moraš kravam preprečiti, da bi samomorilsko skočile v prepad.


Kavbojci brez Indijancev
Področja, koder Redemption blesti, so v grobem tri. Prvo se tiče fabule in drevoreda likov, ki v njej nastopajo. Povest, ki se ti zlagoma razkriva, ni namreč nič manj krvava, dramatična, zapeljiva in s črnimi čustvi nabita kot Nikova. Njeni temačnosti v protiutež stojita Johnova neomajna volja in ljubezen, ki jo goji do izginule žene in sina. Družinska člana so mu odtujile zvezne oblasti, ki v zameno za njuno vračilo hočejo, da bradač opravi umazan posel posebne sorte. Poiskati in pokončati mora vse še žive pripadnike roparske bande zloglasnega Dutcha van der Lindeja, v španoviji s katerim je John v svojih mladih letih pustošil po tej od Boga pozabljeni deželi. Preteklost, ki se vrača, in iskanje odrešitve za pretekle grehe sta le dve od tem, s katerimi se RDR ubada. Tretja je osebno maščevanje, četrta junakovo soočanje s spreminjajočimi se časi. Nastopa namreč Amerika, ki je rdečekožce že ukrotila in ima norih pištoljerov ter poceni kriminala dovolj. 

Naključno srečevanje nalogodajalskih likov je kratkočasno, čeprav rahlo nerealistično. Čemu bi se mestna dama v nedeljski obleki in brez spremstva odpravila nekam v tri krasne?

Marstonova 'slava', zlasti pa 'čast', ki pozitivno ali negativno narašča na podlagi moralne obarvanosti tvojih dejanj, se v tako zastavljenem svetu spočetka zdita bistveni pogruntavščini. V nekem smislu tudi sta, saj ni vseeno, ali se gre Džoni čistunskega moža postave, ki sodeluje z lokalnimi šerifi in prebivalce rešuje iz neljubih situacij, ali strelja vsepovprek, sredi belega dne krade konje in počne druga hudodelstva. Bolj priden kot si, bolj te prebivalci spoštujejo, v prodajalnah ti nudijo popuste in so pripravljeni zamižati, če izjemoma storiš kaj nagajivega. Bolj brezbrižen bodeš, višja bo vrednost tiralice, ki jo bodo oblasti razpisale na tvojo glavo in več predstavnikov postave ti bo za petami. Škoda le, da tvoje početje na potek osrednje zgodbe nima bistvenega vpliva. Prav tako je malce hecno, da lahko brezmadežen postaneš vsakič, ko se v telegrafskih postojankah za svoje grehe odkupiš s težko prisluženimi dolarji. 
Igra torej vsebuje bore malo moralnega odločanja, ki bi pripeljalo do cepljenja rdeče niti ali drugačnega izida ključnih dogodkov, nad čimer smo bentili že v Nikolajevih cunjah. Res pa je, da svet Redemptiona še zdaleč ni le črn in bel. Marston se recimo navzlic pobijalskim vzgibom in zacementiranim ciljem izkaže za presenetljivo čutečega, večplastnega možaka. V enem trenutku deluje kot John Wayne, ko zastopa pravico in brani interese nedolžnih … v drugem zna biti neizprosen kot Clint East­wood, ko mu je za izid mehiške revolucije čisto vseeno, saj ga briga le uboj Dutcha in združenje s familijo … v tretjem pa je hudomušen in ciničen, kot sta Terrence Hill & Bud Spencer, ko se zapleta s posebneži, kakršna sta lopovski prodajalec čudežnih napitkov Nigel West Dickens in nori plenilec grobov Seth Briars. 
Pri ustvarjanju življenjskih, čeprav nekoliko preveč karikiranih likov, ki govorijo, kot bi brali iz knjige, so se avtorji vsekakor izdatno potrudili. Temu v dokaz je tu svojeglava dečva Bonnie, ki je bržda najbolj otipljiv in smiseln ženski karakter v vsej Rockstarjevi zgodovini. Uvajalno-učiteljska vloga ji je kar nekam preozka, kot bi hoteli avtorji poudariti, da sta na Divjem zahodu veljala edinole moška beseda in zakon repetirke.

Praktično vsak strelski dvoboj lahko zapustiš kot zmagovalec, če na nasprotniku brzinsko označiš mesta, kamor bodo po izteku časa za vlečenje pištole poletele tvoje krogle. Večino tekmecev je moč tudi razorožiti in jim sneti klobuke.


Red Dead Redemption
Rockstar Games za xbox 360, playstation 3
objavljeno: Joker 203
junij 2010

87